top of page

בטיחות בקוסמטיקה

נושא קוסמטיקה ובטיחות חשוב מאד בעיני. להלן מוצג מידע שליקטתי ממקורות שונים ומידיעותיי האישיות:

SLS – סודיום לאוריל סולפט SLS – SODIUM LAURYL SULFATE ו- Sodium Lauryl Ether Sulfate,

SLES


דטרגנטים קוסמטיים הנפוצים בשימוש בערך ב – 90% ממוצרי השמפו המסחריים, כולל שמפו לתינוקות "אל-דמע", במשחות שיניים, בתכשירי שמפו, קצף גילוח וקצף אמבט, סבון, ג'ל רחצה ועוד... (נמצא ב-17 מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה). הם בעלי יכולת הסרת שומן ולכלוך משיער ומעור ויכולת הקצפה מצוינת, אך עלולים לגרום לגירוי בעיניים ובעור.


כאשר משתמשים בתכשירים המכילים SLS, שכבת השומן מוסרת במהירות. הגוף מפעיל את המנגנון המפריש מחדש את השומן שנלקח ממנו - ואז נוצרת תחושת חוסר נקיון, שמעוררת צורך להתרחץ או לחפוף שוב. כך נוצר מעגל קסמים אכזרי, שמוביל לצורך מלאכותי של הגוף ברחיצה יותר תכופה ובחפיפה יומיומית.

הוא המרכיב המסוכן מבין התכשירים הקוסמטיים לטיפוח העור והשיער. הוא חודר דרך מערכת הדם לעיניים, למוח, ללב ולכבד ומצטבר שם.


הוא גורם לשינויים ברקמת העין אצל ילדים ומונע את התפתחות העין ועלול לגרום לקטרקט. גורם לנשירת שיער ע"י יבוש השורשים, פוגע בשורשי השיער וגורם לקרחות, הוא חודר ללב, לכבד, לריאות, לעיניים ולמוח בעקבות חדירתו לעור.

כימיקל זה גם פוגע במערכת החיסון. זהו חומר מוטוגני, ז.א. שלכימיקל זה יש יכולת לגרום למוטציה ובכך להגביר הסיכון לסרטן. כמו כן הוא יכול להתרכב עם כימיקלים אחרים וליצור ניטרטים הידועים כגורמי סרטון.

משמש מרכיב לשטיפת רצפות מוסכים, הסרת כתמי שמן, ניקוי מנועים ועוד.

ככלל אם מרכיב כלשהוא מופיע במקום הראשון הרשום בין המרכיבים, הדבר מעיד על כך שהוא המרכיב הנפוץ ביותר באותו מוצר.


מהו SLS ?

בתעשייה משמש חומר זה למטרות הבאות:

  1. כמנקה רצפות במוסכים.

  2. כמסיר שומן ממנועים.

  3. דטרגנט לרחיצת מכוניות.

מחקרים שנעשו מראים כי תכשירי שמפו המכילים חומר זה עלולים לעכב ריפוי, ואף מונעים התפתחות נאותה של עיני ילדים. ילדים מתחת לגיל 6 פגיעים במיוחד למגע עם חומר זה וחשופים להתפתחות בלתי תקינה של העיניים (מתוך תמצית דו"ח מחקר למניעת עיוורון).


חומר ה SLS עלול לגרום לקטרקט אצל מבוגרים ולעכב ריפוי פצעים על-פני השטח של קרנית העין.

חומר ה SLS מצטבר בלב, בכבד, בריאות ובמוח ועלול לגרום לתפקוד לקוי של איברים אלה.

חומר ה SLS עלול לגרום להיפרדות שכבות העור ולחספוס גס שלו.

חומר ה SLS גורם להפרעות בתפקוד של המערכות הביולוגיות של העור.

חומר ה SLS משמש לניקוי צורב אשר למעשה מאכל את זקיקי השיער (הגומות בעור שמתוכן צומחות השערות) ופוגע ביכולתם להצמיח שיער.

חומר ה SLS משמש דרך שיגרה במחקרים רפואיים כדי לגרות בכוונה את העור במגמה לבחון את השפעתם של חומרים אחרים. המחקר החדיש מוכיח שוב ושוב שמרכיבים רבים המשמשים כחלק מתכשירי היופי לטיפוח אישי אינם טובים לגוף, לעור או לשיער.

סודיום לאוריט סולפט SLES – SODIUM LAURETH SULFATE

זהה בתכונותיו ל-SLS. בתעשיית הטכסטיל משמש להרטבה והתפחה של בדים.

מרכיב עיקרי בתרחיצים ומוצרים קוסמטיים שונים בגלל מחירו הזול ובזכות העובדה שבתוספת מלח הוא הופך לסמיך מאוד – דבר היוצר קצף רב ואשליית חומר יקר מרוכז. למעשה יכולתו לנקות היא נמוכה מאוד והוא מזיק מאוד.

מלחי אלומיניום דוגמת Aluminium Chlorohydrate שנפוצים בשימוש בדאודורנטים, אוטמים את הנקבוביות בעור, מונעים את ההפרשות הטבעיות שלו ועלולים לגרום לרגישויות בעור ולאדמומיות.

PABA - para amino benzoic acid

תרכובת של ויטמין B המסייעת בבלימת קרינה אולטרה סגולית, מונעת הזדקנות וקמטים, מטפלת בכוויות שמש, מזינה ומשפרת את ייצור החלבונים בגוף- אך בו זמנית גם עלולה לגרום לאלרגיות ולגירוי יתר של העור- וחשודה כמסרטנת. יעילותה בבליעת קרני ה-UV נמוכה בהשוואה למסנני קרינה אחרים, והיא אינה מסיסה במים, לכן, על מנת להמיס את החומר, מוסיפים לו אלכוהול. בעבר הופיע מרכיב זה במסנני קרינה, כיום השימוש בו במוצרים אלה אסור- ועדיין המרכיב מופיע בשפתונים, מרככי שיער ומוצרים נוספים.

צבעים סינטטיים (Color+מספר, דוגמת Red-28) - D&C+FD&C

מיוצרים על בסיס זפת. בעיקר אדום וירוק מס' 6 החשודים כמסרטנים.

הם ברובם תוצרי נפט זולים. עלולים לגרום לתגובה אלרגית ורבים מהם ידועים כמסרטנים. בדרך כלל השימוש בהם נעשה בשילוב עם מי חמצן, המכילים פראוקסידים (רדיקלים חופשיים של חמצן), היכולים לגרום לנזק לאורך זמן.

צבעים כמו: Blue 1 ,Green 3 D&C Red 33, Yellow 6, FD&C - yellow 5, נמצאים במוצרי רחצה ומוצרי קוסמטיקה. נמצא כי חומרים אלה מסרטנים, גם כאשר השתמשו בהם על העור בלבד ולא רק כאשר צרכו אותם בשתייה.

FD&C Colour pigments

תמציות ריח סינטטיות

הפער העצום בין עלות תמציות ריח טבעיות לעלות תמציות ריח סינטטיות מעודד יצרנים רבים להשתמש בסינטטיות, צריכת יתר של התמציות הסינטטיות עלולה לעורר תגובות אלרגיות ואף להחליש את המערכת החיסונית.


בשמים סינתטיים

חלק ממרכיביהם מופק מנפט, ועלול לגרום לגירוי בעור, פיגמנטציה מוגברת וסחרחורות. העדיפי מרכיבי בישום טבעיים או שמנים ארומטיים.


משמרים

חומרים משמרים מצטברים בגוף, כיוון שהגוף אינו יודע כיצד לטפל בהם - נוצרת הרעלה מתמשכת. חומרים משמרים מקבוצת Parabens, כגון: Paraben, Butyl paraben, Methyl paraben או Phenoxyethanol, עלולים לגרום לאלרגיות, לפגוע בהתחדשות הטבעית של העור - וחשודים כמסרטנים. Triclosan ו- Formaldehyde הם חומרים משמרים העלולים לגרום לאלרגיות.

Triclosan

Quaternium-7, 15, 31, 60, etc

Paraben preservatives (methyl, propyl, butyl, and ethyl)

Methylisothiazolinone and Methylchloroisothiazolino

Imidazolidinyl urea

DMDM Hydantoin

Formaldehyde

Diazolidinyl urea

Isothiazolinone

PTHALATES

2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol (Bronopol)

PHENOXYETHANOL

פורמלין (FORMALIN) או פורמלדהיד (FORMALDEHYDE)

הוא חומר שבעבר נעשה בו שימוש נרחב לשימור רקמות ולשימור בכלל, אולם היום נעשים מאמצים להגביל את השימוש בו. מדובר בחומר רעיל, מסוכן לבליעה, לשאיפה ולמגע, ומוגדר בספרי הרעלים כ"מסרטן בבעלי חיים וחשוד כמסרטן באדם". כמויות גדולות של פורמלין אפשר למצוא בעשן הסיגריה, אבל ספק אם רובכם מודעים לכך, שאולי חלקכם משתמשים בו בשעת החפיפה בשמפו, במעצב השיער או אפילו בסבון הנוזלי או בקצף האמבט.

הפורמלין נאסר לשימוש לחלוטין בשוודיה, בנורווגיה וביפן אבל יתר המדינות רק הגבילו את ריכוזו. בישראל אושר החומר לשימוש קוסמטי בריכוז של 0.1-0.2%

והוא אחד מחומרי השימור המקובלים במוצרי השמפו והסבונים הנוזליים למיניהם.

הפורמלין גם ידוע כגורם לרגישויות אלרגיות ובפרט לאקזמה.


פורמלדהיד

פורמלדהיד הנו חומר מסרטן ופוגע במערכת העצבים.

זהו אחד מ- 57 הכימיקלים שהוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמית ה- IRAC, יגרום לסרטן בבני אדם.

חוץ מהפורמלין נעשה שימוש בתמרוקים שונים בכימיקלים שהתפרקותם יוצרת פורמלין כגון: ברונופול (2-bromo-2nitropropane-1,3-diol ו-DMDMhydantion).

אלה גורמים לפחות אלרגיות מן הפורמלין בשל הריכוז הנמוך שלו בהם אך ככל שהמוצר שוהה זמן רב יותר על המדף, הם מתפרקים יותר וריכוז הפורמלין בתכשיר עולה.

אחד הכימיקלים השכיחים ביותר המשמשים להכנת בשמים הוא הטולואן, ממיס אורגני המופק מזפת, וידוע כחומר רעיל ומסוכן הנמצא בתעשייה הכימית, במדללי צבע ובדבקים. שאיפתו עשויה להקנות תחושה של ריחוף ולמרבה הצער יש אנשים המשתמשים בו כסם הנלקח בצורת שאיפה ("הסנפה") ואף מתמכרים לו. בשימוש אינטנסיבי או ממושך בשאיפה עלולה להיגרם הרעלה קשר עם פגיעה מוחית, ואף מוות בשל הפרעה בקצב הלב.

קוקטיל לגמרי לא בריא

כאילו אין די בחומרים החשודים כמסרטנים או גורמים לאלרגיות, מתברר שקיימת צרה שלישית – שילוב בין חומרים. ריאקציה כימית בתוך התכשיר עלולה ליצור קוקטילים בעלי יכולת קטלנית. אחת הריאקציות הידועות לנו מתרחשת בין כימיקלים המכונים: "אמינים משניים" לבין תוצרי חנקן ("ניטריטים" בלעז). הריאקציה יוצרת תרכובת מסוכנת ומסרטנת ביותר שמכונה "ניטרוזאמינים" (נמצא גם בסיגריות).

"אמינים משניים" משמשים במוצרי קוסמטיקה רבים. משפחה זו מסומנת על התווית כ-TEA, DEA ו-MEA. היא איננה רעילה בפני עצמה אלא רק לאחר שהתחברה עם תוצרי חנקן.

תוצרי חנקן עלולים להגיע למוצר ב-2 דרכים: עקב חומרי גלם מזוהמים או בשל השתחררות מכימיקלים אחרים שבמוצר בעקבות התפרקותם. הדרך הפשוטה למנוע זאת היא ב"הפרדת כוחות" כלומר הימנעות משימוש בחומרים שהתפרקותם תיצור תוצרי חנקן. בהקשר זה חשוב לזכור גם את חיי המדף הארוכים של מרבית מוצרי הקוסמטיקה, שמגבירים את הסיכוי לפירוק חומרים ולריאקציה כימית מסרטנת.

אחת מתרכובות הניטרוזאמינים המסרטנות ביותר מכונה NDEA.

הריכוז הגבוה ביותר נמצא במוצרי שמפו, ובמדינה חמה כמו ישראל שאנשים חופפים לפעמים פעמיים ביום – הסכנה גדולה יותר!

שמן מינרלי MINERAL OIL

מרכיב זה הוא תוצר של נפט ועשוי מתערובת של פחמימנים נוזליים שהופרדו מנפט. בתעשיה הוא משמש כנוזל ממיס/לצרכי סיכה. בתעשיית הקוסמטיקה משמש כמלחלח.

השמן המינרלי יוצר קרום דק על פני העור ומונע את אובדן הלחות בו.

ההנחה היא שתהליך שימור הלחות מרכך את העור ומעניק לו מראה צעיר יותר, אך האמת היא שהקרום שנוצר מונע לא רק אבדן מים אלא גם "כולא" בתוך העור רעלנים, פחמן דו חמצני ופסולת שהיו אמורים להיות מופרשים החוצה בתהליך חילוף החומרים ומונע את ספיגת החמצן בעור.

העור הינו איבר חיונו שזקוק לחמצן והקרום שנוצר כתוצאה מפעילות השמן המינרלי מזיק לעור כי אשר מצטברים רעלנים וחמצן אינו מגיע העור חולה ולטווח ארוך מראהו נפגע.

מחקר מגלה כי השמן המינרלי גורם לתגובות אלרגיות חמורות העלולות לגרום לדלקות פרקים, מיגרנות, אפילפסיה וסוכרת.

שתיית שמן זה גורמת לנטרול הויטמינים: A,E,D ומונעת את ספיגתם ופעילותם בגוף.

הנפוץ בקרמים (לחות לפנים ולגוף), צבעי שיער, ליפ-גלוסים ותכשירים רבים נוספים, וזלין (Vaseline), פטרולאום (Petroleum), פטרולטום (Petrolatum), פראפין (Paraffin) ושמן פרפין (Paraffin Oil) - הם תוצרים של תעשיית הנפט, האוטמים ומזקינים את העור בכך שהם חוסמים את מעבר החמצן דרך נקבוביות העור. בנוסף, מרכיבים אלו עלולים לגרום לאלרגיות ולהזיק לשיער, חלקם אף חשודים כמסרטנים. ידוע שמאוד מקובל להשתמש בהם בקוסמטיקה כחומרי בסיס משום שהם מאוד זולים, הם אינם שייכים לאגף הקוסמטיקה הטבעית. שומר נפשו ירחק.

מוצרים המכילים שמן מינרלי גורמים לייבושו של העור ומשבשים את מנגנון הלחלוח הטבעי. לשמן מינרלי יש נטייה להעמיס את השומן הטבעי של העור ותכונתו זו פוגעת באיזון הלחות הטבעי, דבר שגורם לתופעות של אקנה ופריחות שונות אצל נשים המשתמשות בקוסמטיקה על בסיס שמן מינרלי.

סוגים שונים של שמנים מינרליים הם: פטרולטום, פרפין, שמן פרפין, פרופילן גליקול.


פטרולטום PETROLATUM

תוצר של נפט ובעל אותן תכונות מזיקות כשל השמן המינרלי: "כליאת" נוזלים, רעלנים ופסולת, מונע מעבר חמצן, מייבש את העור, ממיס את שכבת השומן הטבעי.


פרופילן גליקול PROPYLENE GLYCOL PG -

תוצר נפט נוסף. נוזל מתוק וצורב, שבתעשיית הקוסמטיקה קיים בו שימוש נרחב בגלל יכולתו לספוג נוזלים. ייצורו זול יותר משל הגליצרין אך הוא גורם לאלרגיות וגירויים על פני העור.

נוזל ללא צבע המשמש כממיס וחומר לחות, הגורם לעור תחושת לחות ורכות, ששימושיו הם: נוזל לבלמים הידראוליים בכלי רכב, מונע קיפאון בנוזל הקירור ברכב, בשימוש בצבעים וציפויים, משמש כמבריק לרצפה, דטרגנטים בכביסה, בטבק וכן קוסמטיקה, משחות שיניים, שמפו, דיאודורנטים, מזון לבעלי חיים ושימושים רבים נוספים. Propyleyne Glycol יכול לגרום לדלקת עור ממגע, נזק לכליות ולכבד, יכול לגרום להפרעות במערכת העיכול, בחילות, כאבי ראש, פגיעה במערכת העצבים המרכזית ודיכאון.

הפרופילן מעניק לעור מראה לח וחלק יותר, אך זאת מפני שהוא סופח את הנוזלים מתוך תאי העור, מושך אותם אל מחוץ לעור ואוגר אותם על פניו. כלומר, הפרופילן גליקול בעצם מייבש את העור. בגלל תכונתו זו משתמשים בו בתעשייה כמונע קיפאון במערכות קירור מנועים (אנטי-פריז).

במגע עם העור הוא יכול לגרום לשיבוש פעילות הכבד והכליות. האחוז הממוצע של פרופילן גליקול במוצרים המכילים אותו הוא בין 10-20% מה שהופכו למרכיב עיקרי בתכשירים המכילים מרכיב זה.

נמצא באיפור, בשמפו, במרכך, בקרמים, באפטרשייב, בדיאורדונט.


קולגן COLLAGEN

חברות קוסמטיקה אחדות טוענות שקולגן יכול לשפר את מרקם שכבות העור (קולגן טבעי נמצא בתאי העור). חברות אחרות מפרסמות שהקולגן נקלט באפידרמיס ומלחלח את העור.

הקולגן הוא פרוטאין שמהווה את המרכיב העיקרי של מבנה שכבות העור. עם ההזדקנות קטנה כמות הקולגן בעור ולכן מאבד העור ממראהו המתוח.


השימוש בקולגן מזיק מכמה סיבות:

גודל מולקולת הקולגן. משקלו המולקולרי של הקולגן הוא כ-30,000 יחידות, גודל זה מונע את חדירתו לעור ולמעשה נוצר משקע של קולגן על פני העור שמונע קיום חילוף חומרים תקין וסותם את נקבוביות העור.

הקולגן המשמש בתעשיית הקוסמטיקה בדומה לשמן המינרלי מופק מעור בקר או ציפורים ומבנהו המולקולרי אינו תואם את זה של האדם. מסיבה זו לא נקלט הקולגן אפילו כאשר חלקו נספג בעור. אמנם זריקות הקולגן נהוגות בתעשיית הכירורגיה הפלסטית אולם הגוף קולט אותו כגוף זר ומסלקו כעבור זמן מה. מסיבה זו יש צורך לחזור על התהליך כל מספר חודשים על מנת לשמר את האפקט.


אלסטין ELASTIN

מרכיב טבעי הנמצא בעור ותפקידו לשמור על תאי העור במקומם. במהלך תהליך ההזדקנות נהרסות מולקולות האלסטין וכך נוצרים קמטים והעור מתרופף. במטרה לשקם את מראה העור מוסיפות חברות הקוסמטיקה אלסטין למוצריהן.

כמו הקולגן גם האלסטין מופק מבקר ובעלי חיים אחרים ולכן משקלו המולקולרי גבוה מכדי לאפשר חדירה לעור ולכן אף הוא יוצר משקע על פני העור המקשה על חילוף החומרים ונשימת העור.


קיימים סוגים שונים של אלסטין:

.CROSS LINKED ELASTIN – לא מתאים מבחינת הרכבו המולקולרי

דסמוזין DESMOSINE או איזו-דסמוזין DESMOSINE-ISO – מתאים.


החומרים הבאים נמצאו מסרטנים בבני אדם:

Phenylenediamines

Saccharin

Mineral oil

Petrolatum

Fd&c Blue no 1 ב- 20 מוצרים.

Fd&c Yellow no 5

Fd&c Yellow no 6

d&c Red no 3

Fragrance

Talk

חומרים הבאים נמצאו חשודים כגורמי סרטון בבני אדם:

Polyvinylpyrrolidone

Sodium lauryl sulpate

Sodium laurate sulfate

Methylisothiazolinone

Methylchloroisothiazolinone

Kathon GC

Alcohol

Lanolin &or lanolin compounds

Butylated hydrox-yanisole BHA

Fluoride

Carageenan

Oxybenzone

Benzophnon3

Titanium dioxide

Denatured alcohol

Diathanolamine ,DEA

בחומר זה משתמשים כחומר לחות, במוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה כמו בשמפו, בצבעי שיער וקונדישניורים, קרמים וסבונים, גורמי קצף, סבונים לשטיפת כלים. Diathanolamine או בקצור DEA, הוא חומר סרטני פוטנטי היכול לגרום לסרטן הכבד ולסרטן הכליות. החשיפה לחומר זה היא דרך העור. חשיפה דרך שתייה בכמות 20 גרם, מספיקה כדי להרוג אדם. לכן חשיפה ממושכת לחומר זה בעיקר לתינוקות וילדים צעירים מסוכנת. משרדי הבריאות באירופה הוציאו משמוש את ה- Dea כבר בשנת 1980.

Nitrosodiethqnolamine n dela

על פי ארגון הבריאות הלאומי ה- dea מתרכב עם חומרי שימור וניטרטים הקיימים במוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה וכך נוצר ניטרוזמין מסרטן נוסף, ששמו Nitrosodiethqnolamine n dela, לחומר זה תכונה המאפשרת לו להיספג במהירות בעור.

ה- FDA הזהיר עוד בשנת 1979, כי 40 אחוזים מכלל מוצרי הקוסמטיקה מזוהמים ב- Ndela ואף פנה לתעשיות הקוסמטיקה בקריאה לסלק את החומר המסרטן הזה ממוצרי הקוסמטיקה. מיותר לציין כי תעשיית הקוסמטיקה לא מיהרה ליישם את פנית ה- FDA. על פי הערכת ה- FDA אך 40 אחוזים מתוך 2000-2500 יצרני הקוסמטיקה, נרשמו כדין כיצרנים. בשני מחקרים שנעשו 12 שנים לאחר פנית ה- FDA, נמצא כי 27 מתוך 29 המוצרים שנבדקו, נמצאו מזוהמים בריכוז גבוה של Ndela. מתברר כי אין כל סיבה הגיונית, פרט לזלזול בחיי אדם, להשתמש ב- Dea, שכן קיימים חומרים טבעיים ובטוחים שאינם יקרים, והם מהווים תחליף נאות ל- Dea בתעשיית הקוסמטיקה והטואלטיקה.


פאטאלטים Phthaltes

במרכז לשליטה ולמניעת מחלות בארה"ב דווח באוקטובר 2000 כי בשתן גברים ונשים בגיל הפוריות, אותרו חומרים המכונים פאטאלטים Phthaltes.

במחקרים בחיות מעבדה נמצא כי חומרים הקיימים במוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה גורמים לספירת זרע נמוכה לקשיים בכניסה להריון ומומי לידה.


סכרין

רכיב סינתטי המופק מ- Coal Tar זהו ממתיק מלאכותי שגרם במחקרים בחיות מעבדה לסרטן שלפוחית השתן. כמו כן נמצא בשתי משחות שיניים שנבדקו.

סכרין מקדם גם סרטן בחומרים קרצינוגניים אחרים.


טלק

טלק מכיל רכיבים מסרטנים, סיבי אזבסט, ואחד מהסיבות המובילות לסרטן השחלות, נגרם על ידי שימוש בטלק בוגינה, זאת כדי להסתיר ריחות. סרטן השחלות הוא סרטן מס` 4 בנשים אמריקאיות ו- 60 אחוזים מהנשים הנפגעות מסרטן השחלות מתות, תוך 5 שנים מרגע גילוי המחלה.

גם בתינוקות נעשה שימוש נרחב בטלק באזורי המין.

במחקר נמצא הטלק ב- 12 מוצרים שנבדקו. סיבי האסבסט יכולים לחדור גם לדרכי הנשימה כאשר שמים "מק אפ".


דטרגנטים

במוצרים כמו מיצבי שיער, שמפו, חומרי ניקוי, קרמים, סבונים, נמצאו רכיבים דטרגנטיים כמו ,Ethoxylated alcohol, lauraths, polysorbates חומרים אלה מזוהמים ב- 1.4 dioxal אשר נספג בעור. הדיאוקסל הוא חומר מסרטן שעובדת יכולתו לגרום לסרטן נקבעה במחקרים רבים, כולל מחקר שנעשה על ידי המכון הלאומי לסרטן בארה"ב. אזורי הגוף העיקריים שנפגעו בסרטן, היו בדרכי הנשימה והכבד.


משחות שיניים

מכילות פלואוריד. הפלואוריד רעיל יותר מעופרת ואך מעט פחות רעיל מארסניק.

מקור הפלואוריד בתעשיית הדשנים הכימיים , משמש רעל עכברים, וכן חומר הדברה נגד חרקים. הפלואוריד הוא רעל המצטבר בגוף אפילו הכמויות שמשתמשים בו בכמויות נמוכות. ה- FDA מתייחס לפלואוריד כ "Unapproved new drug". במילים אחרות, הפלואוריד לא הוכח כיעיל לטיפול בבעיות בריאות ולא הוכחה בטיחותו בשימוש כלשהו. אדם המשתמש במשחת שיניים סופג למערכת העיכול 0.3-0.4 מ"ג של פלואוריד. משמעות הדבר כי אדם המשתמש במשחת שיניים פעמיים ביום, סופג לגופו את 100 אחוזי הרמה היומית הנדרשת של פלואוריד.

כמות זו אינה כוללת את תכולת הפלואוריד במים, במזון, או בנטילת סודיום פלואוריד למניעת עששת. פלואוריד הוא חומר מסרטן. פלואוריד יכול להגביר הסיכון לאוסטאוסרקומה. הפלואוריד מוגדר על ידי ה-NTP National Toxicology Program- כחומר שככול הנראה גורם לסרטן בבני אדם. ילדים מתחת לגיל 7 בולעים כ- 50 אחוזים ממשחת השיניים כאשר הם מברישים את שיניהם. במחקר שנערך במלזיה נמצאו במשחות השיניים עוד 5 חומרים בעלי פוטנציאל סרטני, כמו סכרין, FD&bluno 1,PEG ingredient , Sodium lauryl sulfhat, Ttanium dioxide


משחות שיזוף

משחות שיזוף אמורות להגן עלינו בפני קרינה אולטרא סגולית שמקורה בשמש ויכולות לגרום לסרטן העור. האירוניה היא כי משחות השיזוף דווקא יכולות להגביר את הסיכון לסרטן העור. מרבית משחות השיזוף מכילות בנזונפנון Benzephnone או אחד מהרכיבים של חומר זה, כמו Benzephnone-3 אוOxybenzone . רכיבים אלה הם בעלי יכולת חמצון רבה מאוד לאדם. כימיקל זה מגביר גם את הרס הקולגן של העור.

שימוש במשחות שיזוף מצמצם בצורה דרמטית את יצור הויטמין D שהוא נוגד חמצון חזק. במחקרים נמצא כי סרטן מלנומה או העור מתפתח יותר בין גברים ונשים שמשתמשים באופן קבוע במשחות השיזוף. השימוש במשחות השיזוף, מקנה תחושת ביטחון מזויפת לאנשים המשתמשים בהם. הסיבה לקביעה הזו נובעת מהעובדה כי מרבית משחות השיזוף נגד קרינת UVA מגינות בשיעור 10 אחוזים משיעור קרינת ה- UVA שמקורה בגלים הארוכים. הקרינה המסוכנת יותר, היא קרינת UBV שמקורה בגלים הקצרים והיא אחראית יותר לסרטן העור ולמלנומה.

משחות המכילות Skin protection factor מעל 15 מגינות מפני קרינת UVA UVB.


בשמים

אוהבים החושבים על מתנה יאה לבני זוגם, צריכים לחשוב פעמיים לפני מתן בקבוק בושם המכיל כימיקלים רעילים. 84 אחוזים מרכיבי הבשמים, מעולם לא נבדקו אם הם רעילים לאדם. בבדיקה שנעשתה על מספר סוגי בשמים ידועים, על ידי מעבדה המתמחה בזיהוי רכיבי בשמים, נמצאו 41 רכיבים בהם חומרים רעילים לעור, לנשימה, למערכת העצבים, למערכת הפריון וחומרים אחרים הידועים כמסרטנים.


מי פה ודאודורנטים

מי פה מכילים 25 אחוז אלכוהול. אלכוהול מתנהג כממיס בפה. בכך גורם לרקמות להיות חשופים יותר לחומרים קרצינוגניים. נשים וגברים שהשתמשו במי פה נטו משמעותית יותר לחלות בסרטן הפה, מאשר אנשים שלא השתמשו במי פה.

National Cancer Institute 22.4.91

Wall Street Journal 23.4.91 pg, b1


חלק ממי שטיפת הפה והדאודורנטים מכילים Dichlorobenzene 1.4. שהינו חומר מסרטן.


צבעי שיער

מומחים מעריכים כי סרטן הלימפומה מסוג הודגקין ונון הודגקין וכן מולטיפל מילומה נגרמים בשל שימוש ממושך אצל נשים בצבעי שיער. צבעי שיער, שחור וחום, מכילים חומר המכונה פחם זפת אוCoal tar , הידוע כחומר מסרטן בחיות מעבדה. במחקר במלזיה אותר הכימיקלPhenylendediamines ב- 3 מוצרים, כולל בצבעי שיער.

על פי מחקר שפורסם בארגון הצרכנים האמריקאים, בצבעי שיער נמצאו 20 סוגי כימיקלים בעלי פוטנציאל לסרטן בבני אדם. הגוף בארגון הבריאות הלאומי החוקר את הקשר בין כימיקלים וסרטן ה- IRAC , אומר בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, כי אם הוכח שכימיקל כלשהו גרם לסרטן בחיות מעבדה במחקר קליני, יש להתייחס לכימיקל הזה כאילו יגרום לסרטן בבני אדם.

מוצרי תינוקות

קיימים מחקרים רבים המאשרים כי ילדים צעירים חשופים לכימיקלים מסרטנים יותר מאשר מבוגרים. לדוגמה, עכבר מבוגר אינו נפגע על ידי אפלטוקסין הגורם לסרטן הכבד. לעומת זאת עכבר צעיר יפגע בודאות של 100 אחוזים מסרטן הכבד, לאחר נטילת אפלטוקסין. החומר המסרטן ויניל כלוריד משפיע על עכברים קטנים פי 40 לפגיעה מסרטן כבד לעומת עכברים מבוגרים וכן הלאה. כ- 30 מחקרים בארה"ב ובעולם כולו מצאו כי הסיבה לפגיעת סרטן בילדים, נבעה מחשיפה של האמהות לחומרים מסרטנים במקום עבודתם. אחד הסיבות לכך שילדים נפגעים יותר נובעת מהעובדה כי תאי הגוף בילדים מתחלקים מהר יותר מאנשים מבוגרים.


חומר DDT במשחה לעור תינוקות?

מוצרי קוסמטיקה רבים מכילים חומר ששמו לנולין. בלנולין משתמשים ביד נדיבה כדי למרוח את עור התינוק. ה-DDT שהינו חומר מסרטן, נמצא בחלק ממוצרי הקוסמטיקה המכילים לנולין. על פי מחקר שנעשה, 49 אחוזים מ ה-DDT נספג דרך עור.


חומצות אלפא-הידרוקסיות AHA'S – ALPHA HYDRAX ACIDS

חומצות חלב ואחרות המשמשות לקילוף של תאי עור מתים. לאחר הקילוף נשארת על גבי העור שכבת תאים צעירים, אך יחד עם זאת נפגעת יכולת ההגנה של העור ופעילות אורגניזמים וחומרים מזיקים מתאפשרת ללא הפרעה. התוצאה לטווח הארוך העור מזדקן מהר מאוד.


אלבומין ALBUMIN

מרכיב עיקרי בתכשירים למתיחת עור הפנים. הוא מיוצר מנסיוב הדם של פרות. כאשר התכשירים מתייבשים על העור הם יוצרים קרום על הקמטים שמטשטש אותם וכך נוצר אפקט קוסמטי של מתיחה.


ביוטין או ויטמין II BIOTIN

מרכיב אקזוטי שהתפרסם כיעיל לטיפוח העור והשיער. מחסור בויטמין זה גורם להיווצרות עור שמן וגם לנשירת שיער. העניין הוא שמחסור בביוטין הוא נדיר ביותר ולכן הוספתו בתכשירים קוסמטיים הוא בד"כ חסר תועלת מה שגם ששיער האדם שונה ממבנהו משיער בעלי-החיים.


לנולין LANOLIN

מרכיב זה גורם לגירוי ולאלרגיות במגע עם העור. מופק מצמר כבשים.


לאורמיד דיאה LAURAMIDE DEA

משמש בתכשירים לשטיפת כלים בגלל יכולתו להסיר שומנים.

הלאורמיד דיאה גורם לייבוש העור והשיער ועשוי לגרום לגירויים ולאלרגיה.


מלח שולחן NACL-SODIUM CILLORIDE-SALT

משמש להעלאת סמיכות תכשירים קוסמטיים שונים. עלול לגרום לגירויים ולפגיעה בקרום הרירי של העין.


איזופרופיל ISOPROPYL - נמצא בצבעי שיער ואפטר-שייב.

חומר ממיס לכה רעיל. יש מחקר המעיד על סרטן שד אצל 87% מחולות שהשתמשו בצבעי שיער זמן ממושך.


אוציטיל דמיטיל PADIMATO-O

נמצא בעיקר במסנני שמש. האנרגיה הנספגת על ידי מסנן שמש הופכת לרדיקלים חופשיים שמגבירים סיכוי לסרטן העור. מגיבים עם כימיקלים אחרים ויוצרים ניטרואמינים (חומרי ניקוי, הדחה וכביסה), כמו NDEA חשיפה רבה משנה תפקודי כבד וכליות מסרטנים, מגרים את העור וגורמים לאלרגיות.


איזופרופיל אלכוהול חומר אנטי-בקטריאלי המופק מנפט.


מתיל פראבן

עלול לגרום לגרויים בעור רגיש.


מתיל איזוטיאזולינון

עלול לגרום לתגובות אלרגיות קשות


פרפין

מופק מנפט או מפחם


סיליקונים Silicone derived emollients

Dimethicone

Dimethicone Copolyol

Cyclomethicone


שמנים סינטטיים מנפט

Mineral Oil

Isobutene

Paraffin wax/oil

Liquidum Paraffinum


ממיסים מרככים, מחליפי יונים

Toluene

Propylene/Butylene Glycol

Cationic surfactants

Lanolin

DISODIUM EDTA


מייצבים ואמולגטורים

PVP/VA Copolymer

Polyethylene Glycol (PEG) compounds


דוגמאות לכימיקלים רעילים המצויים במוצרי תינוקות:

שמן מינרלי (MINERAL OIL)

מופיע בשמות שונים: פטרולטום, פרפין, שמן פרפין

נמצא בשמן לתינוק וקרמים לתינוק, משמש כמעניק לחות, זהו תוצר של נפט. משמש בתעשיה לנוזל ממס או לצרכי סיכה. שמן מינרלי אוטם את העור ומונע אובדן לחות דרך העור. אובדן הלחות גורמת לאשליה של רכות וריכוך עור אך למעשה איטום העור גורם לכליאה של רעלים בתוך העור. רעלנים, פחמן דו חמצני ופסולת שאמורים להיות מופרשים החוצה בתהליך חילוף החומרים לא מופרשים וגורמים להרעלה פנימית. בנוסף שמן מינרלי עלול לגרום לתגובות אלרגיות חמורות.


פרופילן גליקול

גם זה תוצר נפט. משתמשים בו בקרמים לתינוק בגלל יכולתו לספוג נוזלים. הוא גורם לאלרגיות וגירויים בעור. פרופילן גליקול סופח נוזלים מתוך תאי העור, מושך אותם אל מחוץ לעור ואוגר אותם על פניו. במילים אחרות בסופו של דבר מייבש מרכיב זה את העור. ובעצם בגלל תכונה זו נהוג להשתמש בו בתעשיה במערכות קירור מנועים למניעת קיפאון. בין יתר הנזקים שלו מקובל ל יחס לו שיבוש בפעילות כבד וכליות.


סודיום לאוריל סופלט (SLS-SODIUM LAURYL SULPHAT)

מצוי כמעט בכל מוצרי תינוקות משמפו ועד ג`ל רחצה ותחליב לתינוק. חומר זה מהווה דטרגנט חריף עלול לחדור לגופנו דרך העור ולגרום לנזקים. הוא עלו להצטבר בלב, בריאות, בכבד ובמוח. SLS עלול לגרום לגירוי בעיניים, נזק תמידי לעיניים, פריחות בעור, נשירת שיער, קילוף בעור וכיבים בפה. כאשר הוא משולב עם כימיקלים אחרים (ובדרך כלל הוא משולב עם כימיקלים אחרים) הוא עלול להביא ליצירת ניטרואמינים הידועים כמסרטנים. זהו המוצר הנפוץ ביותר מפני שהוא מהווה מרכיב מאד זול שנותן נפח וקצף למוצר. בתעשיה משמש מרכיב זה לשטיפת רצפות מוסכים, להסרת כתמי שמן, לניקוי מנועים ועוד.


TEA, MEA, DEA

חומרים אלו נמצאים בשמפו, ג`ל רחצה ועוד. גורמים לתגובות אלרגיות, מגרים את העיניים ומייבשים את השיער והעור. הם עלולים לגרום לסרטן בעיקר כליות וכבד.


PADIMATE-O

מצוי בעיקר במסנני שמש. גורם להיווצרות ניטרואמינים. מגביר סיכון לסרטן עור.


METHYL,PROPYL,BUTYL,ETHYL PARABEN

מרכיבים אלו נמצאים כמעט בכל תכשיר. הם משמשים להארכת חיי המדף של המוצר ומעכבים התפתחותם של חיידקים. עלולים לגרום לפריחות ותגובות אלרגיות.


טלק

מוכר כחומר מסרטן בגלל האסבסט. דרך אגב טלק חודר דרך מערכת הנשימה וכאשר אמא מרימה את תינוקה ולחייה צבועות בסומק הוא נושם את אותו חומר.


חומרים מבשמים

בדרך כלל מורכבים על בסיס נפט ועלולים לגרום לכאבי ראש, סחרחורות, פריחות, בעיות נשימה , הקאות וגירויים בעור.

494 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page